در مراسم رونمایی از درس مجازی « سیر تحول فکری ادبیات معاصر» مطرح شد؛

قیصر مجمع‌الجزایر شعراست

13 آبان 1396

در این مراسم، حجت‌الاسلام اکبری‌اقدم، مسئول نهاد در دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب قیصر امین پور را شاعر فرزانه انقلاب و جزء شخصیت‌های برجسته ادبی و هنری جامعه تلقی می‌کنند، گفت: قیصر امین پور یکی از شعرای نامدار این مرز و بوم است که شخصیت‌های برجسته علمی کشور درباره ایشان نظر داده‌اند.

وی در پایان سخنان خود با بیان آیاتی گفت: اگر یار دین الهی باشیم و در این مسیر قدم برداریم، می‌توانیم یاد و خاطر شهدا را زنده‌ نگه داریم.

سخنران بعدی این مراسم مهندس فاضلی، مدیر آموزش های فرهنگی سیاسی نهاد در دانشگاه ها بود. وی با بیان اینکه یکی از برکات تحول ارتباطات و اطلاعات، وجود کلاس‌های مجازی است گفت: در حال حاضر فضای مجازی زندگی دومی آدمی را به خود اختصاص داده است و از این رو ارائه محتوای مفید در زمینه های مختلف فرهنگی معرفتی و مهارتی یکی از الزامات فعالیت در این فضا می باشد.
فاضلی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم مرحوم دکتر قیصر امین پور که او را از سایر شاعران متمایز می کند با نگاه تیزبین و قریحه ادبی و ادراک بالای او از عالم هستی است گفت: علاقه‌مندان به تحلیل‌های ادبی شعر معاصر قیصر امین پور، می‌توانند از طریق فضای مجازی، در هر زمان و مکان از کلاس‌های مجازی که به همت مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان تهیه شده است، استفاده ‌کنند.

فاضلی با تاکید بر فضای مجازی بیان کرد: در دانشگاه آریزونای آمریکا که بزرگترین دانشگاه دولتی آمریکا است و هفتاد هزار دانشجو دارد، سیستم بیگ دیتا و آموزش مجازی متفاوتی به کار گرفته شده است و ثمره‌های بسیار شگفت‌آوری داشته است .

وی به برخی از ثمرات کلاس‌هاس مجازی آمریکا اشاره‌کرد و گفت:۵۷درصد ترک تحصیل و تغییر رشته در آمریکا کاهش یافته است، یعنی هدایت تحصیلی از طریق آموزش مجازی کاملا هدفمند بوده است.

این مدیر نهاد افزود: بر اساس تحقیقات سال۲۰۱۶ هر دلار هزینه در آموزش مجازی معادل۴۰دلار هزینه و بعضی کشورها۶۰ دلار هزینه در آموزش‌های حضوری است.

فاضلی ادامه داد: از طریق کلاس‌های آموزشی، کیفیت آموزش چند برابر می‌شود، کیفیت آموزش به این مفهوم که زمان و مکان آموزش در اختیار مخاطب است و با بهره‌گیری از فضای ابری برای فضای آموزشی محدودیت‌های کلاس را نداریم و تعداد منابعی که می‌تواند در دسترس باشد و تعداد سوالاتی که می‌توان پرسید زیاد است.

وی با اشاره به عدالت آموزشی گفت: با بهره‌گیری از این تکنولوژی هر فرد در دور افتاده‌ترین روستاهای ایران نیز می‌تواند وارد کلاس مجازی شود و از کلاس استفاده‌کند.

فاضلی از افزایش تعداد کاربران کلاس‌های آموزشی سخن گفت و به برخی ویژگی‌های این سامانه اشاره کرد و گفت: در این سامانه مجازی بخشی مربوط به فضای متحول شده‌ی دنیا و فضای دوم زندگی است که به پیچیدگی دنیا و فکر کردن به دنیا جدید اشاره دارد.

وی افزود: در حال حاضر سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان، در کنار درس‌های تخصصی درس‌های سیاسی،مهارتی، فرهنگی و…ارائه می‌دهد.

او در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر۱۰۰۰ استاد عضو این سامانه هستند و ما آماده تولید و استفاده هستیم، هر درس در سامانه۲۵ دقیقه است که فشرده شده‌ دو ساعت سر کلاس و گاهی فشرده‌شده‌ دو جلسه‌ یک کلاس است.

در ادامه، دکتر اسماعیل امینی، دبیر شورای شعر مرکز موسیقی در سخنانی گفت:علاقه‌مندان به شعر آرزو دارند، که ادبیات معاصر وارد دانشگاه شود.

وی ادامه داد: دانشجویان رشته ادبیات بیشتر تاریخ ادبیات را می‌خوانند و به ادبیات زنده روزگار خود اعتنا نمی‌کنند.

امینی اظهار کرد: کسانی مثل قیصرامین پور، شفیعی‌کدکنی و سیدحسن‌حسینی شاعران شناخته شده بودند و سپس وارد تحصیلات دانشگاهی شدند و تلاش کردند پیوندی بین ادبیات معاصر و تحقیقات دانشگاهی ایجاد کنند، به همین دلیل آثار آنها هم خلاقیت و تازگی ادبیات معاصر هم انسجام تحقیقات دانشگاهی را دارد.

او تصریح کرد: اگر آموزش مجازی به عنوان مطالعه تکمیلی باشد مناسب است، اما اگر بخواهد جایگزین کتاب باشد مناسب نیست.

دکتر بشیری از استادان دانشگاه علامه در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه شعر انقلاب اسلامی در دانشگاه‌‍‌ها غریب است و این درس را باید به عنوان یک درس اختیاری ارائه داد، گفت: بسیاری از شاعران معاصر ذوق و شعرشان کم‌نظیر است، در این زمینه می‌توان از اشعار شاعرانی چون علی ‌معلم، سیدحسن ‌حسینی، مرحوم احمد عزیزی و مرحوم قیصر امین‌پور نام برد.

بشیری افزود: مرحوم امین‌پور استاد ادبیات فارسی هم بوده ‌است و ویژگی‌های شعرهای ایشان مجمع الجزایر شعر فارسی است و خصوصیات بسیاری از شعرا در اشعار قیصرامین پور دیده می‌شود.

وی به«ترانه بوی نان نمی‌دهد» قیصر امین پور و راستین بودن این شاعر اشاره کرد و ادامه داد: در رمان نون‌ و قلم جلال‌ آل‌احمد به این نکته اشاره شده است که روشنفکران ایران آینده حکومت ایران را در دست صوفیان و روحانیون می‌دیدند.

در ادامه مراسم بشیری با بیان نکاتی درباره حقیقت‌گویی شاعران‌ انقلاب گفت: در دانشگاه شعرهای انقلاب محدودند، در صورتی که دانشجو باید سیر تحول اشعار انقلاب را بداند.

او یکی از نوآوری‌های قیصرامین‌پور را رباعیات او خواند و گفت: بخشی از رباعیات امین‌پور مربوط به جنگ است و در عین حال شاعری است که تمام سبک‌های شعری گذشته و امروز در اشعار او دیده می‌شود.

«باران گرفت نیزه و قصد مصاف کرد، آتش نشست، خنجر خود را غلاف کرد»

وی به غزلیات حافظ که در عین نداشتن انسجام ظاهری دارای یک معنای واحد است اشاره کرد و افزود: اشعار قیصر‌ امین‌پور به گونه‌ای سروده شده است که خواننده بعد از اتمام شعر می‌فهمد که هر بیت چه معناهایی دارد.

بشیری در پایان سخنان خود گفت: حکایت ما حکایت این است که «به قدر تشنگی باید چشید» و هر کس به شعر علاقه دارد باید آن را دنبال کند.

لازم به ذکر است این درس شامل درس گفتارهای است که در آن به نقد و نظر در مورد خاستگاه‌ شعر معاصر از ادبیات مشروطه تا انقلاب اسلامی می‌پردازد که در آن به بررسی اشعار شاعرانی همچون نیما یوشیج، اخوان ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و احمد شاملو پرداخته می‌شود. این درس گفتار حاصل سخنرانی‌های مرحوم امین پور در خانه شاعران جوان بوده است که به همت مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان تولید و ارائه شده است.

مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان به آدرسec.nahad.irیکی از مراکز تولید محتوای فرهنگی، سیاسی، معرفتی و مهارتی در فضای مجازی است که خدمات رایگان آموزشی را به صورت شبانه روزی و از طریق اینترنت ارائه می‌دهد و تاکنون بیش از۴۳۰ هزار دانشجو و استاد دانشگاه در این سامانه عضو شده‌اند.

ارسال نظرات

کد امنیتی:

درس ها
اساتید مرکز
پشتیبانی
ارتباط با ما
شبکه های اجتماعی

مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان : : : el@nahad.ir : : : ec.nahad.ir